onsdag 1 maj 2013

Modeling paste på album, kort, LO & altrat

Nu kommer ett lite längre inlägg från mig Katja/MezzaNotte om Modeling Paste från Liquitex.

Modeling paste kan användas när man vill ha lite mer yta och struktur. Man kan använda gesso för att få detta, men modeling paste bygger upp ytan lite mer. Lägger man på riktigt tjockt så känns det lite som gummi.
Idag visar jag Modeling paste tillsammans med stencils men du kan även använda modeling paste på frihand. Men det får vi ta vid ett annat tillfälle.




Här har jag lagt på modeling paste med en stencil och låtit det självtorka över natten. Dagen efter gnuggade jag in Liquitex glass beads. Lät även detta självtorka. Under tiden passade jag på att mista in lite vita rosor.





Valde att mista med Mister Huey´s Basinga, Boss lady och Desert.
När allt torkat, så mistade jag med samma färger och skvätte även lite färg.



I shoppen finns det modeling paste light, den blir inte lika tung så denna kan med fördel användas på kort. Här har jag använt den tillsammans med min favorit stencil just nu, dessa fina blommor -Prima Flowers.



När modeling pasten torkat så blandar jag ihop en egen mist av pearlex. Använder färgerna Sky Blue och Turquoise en halv tesked i en tom flaska-mister bottle och skaka lite lätt så har du din egen mist.




Råkade spilla lite av pearlexen och av den spillda, så penslar jag på lite av detta på kortet. Det blir lite extra färg. Ett lite Det blev annorlunda kort med mycket struktur.



Använt samma stencil i mitt album. Innan jag mistade så målade jag hela sidan med gesso. Så när jag har mistat många lager med guld, turkost och brunt så blir det samma lyster på bakgrunden som på modelingpasten. Har även embossat med Stampendous enamel för att få ett ytterliggare djup.




Slutligen så har jag altrat en tändstickask. Grundat asken med ett par lager gesso. Sedan har jag blandat i lite pearlex turquoise i modelingpasten och den fick en mintgrön nyans. Har använt en stencil och medans stencilen fortfarande låg på asken så strösslade jag på av ett glitter från Ranger. Här var jag snabb på att diska min stencil då modelingpasten ville torka snabbt.



Skakade av överflödigt glitter, men trots detta så har hela asken ett svagt glittrigt skimmer över sig




Nu hoppas jag ni har orkat hänga med mitt långa inlägg och att ni samtidigt vågar testa på modelingpaste.

Kram Katja



Materiallista:
Prima metalldekos-romerska siffror
Blommor- Cherry blosson
Papper- Prima Sunrise- Sunset
Kaiserkraft rubons
Svart penna
Youdo träbokstäver
Youdo bling

3 kommentarer:

En liten butik sa...

Oförskämt häftigt!

Hozzan sa...

Jätteläckert

Susanne sa...

Jättebra tutorial... det är så läckert allt du skapar med dessa mediums :) TACK för demon på Sthlm scrap o event, så lärorikt det var!
Kramizar Susanne