fredag 17 maj 2013

Romantiskt gallerkort

Hej på er!
Här kommer lite inspiration till maj månads utmaning som innebär att skapa något romantiskt: Låt era alster (kort, LO eller altrat) spira av skira färger, mycket spets, blommor och annat somrigt romantiskt uppmanar oss Linda/Pysselbus!

Min variant är allt bra romantisk för att vara jag men inte så överdådigt dekorerad kanske...Men jag har testat en ny detalj som väl är lite romantisk i alla fall: ett gallerförsett fönster på kortets framsida. Jag tänker dessutom visa hur jag gjort om du också vill prova!



En närbild på mitt "dekorationshörn" -den lilla vykortsstämpeln är urläcker tycker jag! Chipboardhjärtat ger lite höjd.


En tag på vänstersidan ger plats att skriva en hälsning. Både den och hjärtanen kommer från mina egna gömmor.


"YOU" är en Peek-a-Boo, halvgenomskinlig plast, som jag satt fast med Glossy Accents för att få en osynlig limning. Rosa lite mindre bokstäver har jag stansat.

Men hur gör man då?
Lätt som en plätt! Stansa eller klipp/skär ut ett hål i framsidan. Skär ut samma form i ett mönstrat papper som ska bli insida i kortet.
Skär till en gäng smala pappersremsor som ska bli själva gallret. (man kan också använda en dies som ger gallereffekt, t ex >den här<)


Nu är det bara att fläta! Jag satte alla på ena diagonalen först o sen flätade jag in de andra. Min utskurna form gjorde dessutom att jag inte behövde mäta, ögonmått räckte fint! Jag tejpade fast mina remsor på kortets insida. Snyggare o enklare vore att använda en limpenna =)


Mina fasttejpade remsor dols finfint av den tillskurna insidan. Eftersom jag stansade ut mina hål så körde jag båda papprena på samma gång för att slippa mäta ut var hålet skulle vara.


Nu är det bara att gå loss med dekorerandet! Om du provar så lämna gärna en länk här under -det är så kul att hälsa på i era bloggar o se vad ni hittar på!

 Material:
Vita bokstäver, guldiga siffror, chipboardhjärta, spets, spröt, körsbärsblomma, halvpärlor, Peek-a-Boo, washitejp (Prima)
Stämplar: Postcard, Det är din dag
Papper: Authentique Spring 
Verktyg: Mini Doily, stans

Glada hälsningar från mej till dej!







2 kommentarer:

Anonym sa...

snyggt
vem vann förslagstävlingen?

Tinas pysselblogg sa...

Så fint:-)