fredag 19 juli 2013

Stämpla med Distress Paint

Idag tänkte jag visa hur fint det blir att stämpla med Distress Paint. Färgen är en akrylfärg med lite speciella egenskaper, den reagerar med vatten innan den torkat precis som de övriga distressprodukterna men när den torkat är den permanent som en akrylfärg. Det finns massor av roliga tekniker man kan göra med färgen så kolla youtube för tips.
 

På detta kort har jag stämplat med Distress Paint på svart bakgrund, den är rätt täckande och med ljusa nyanser blir det lite som svart tavla-effekt. Jag har också satt ett jättehäftigt grovt glitter från Stampendous längst ned för att piffa lite.

 
Bokstäverna som är i trä från Artimo har jag också målat med samma nyans av Distress Paint och sen haft på ett lager Glossy Accent på. De underbara papprena kommer ur ett 6x6 block från Echo Park som heter Here & now.

 
Eftersom akrylfärg fungerar som en resist kan man stämpla med färgen, låta den torka och sedan färga in bakgrunden med Distress Ink. När man sedan torkar av motivet efter man färgat in bakrunden kommer stämpelmotivet fram. Här är effekten rätt mjuk men det blir väldigt häftigt med en ljus färg på motivet och en dramatisk mörk bakgrund.

 
Här syns effekten lite närmare. Bokstäverna är samma som på det andra kortet men dessa har jag embossat med en supercool embossingprodukt från Stampendous som heter Embossing Enamel Shabby blue.
 
Hoppas ni fått lite idéer och inspiration. Det finns verkligen hur mycket roligt som helst som man kan göra med Distress Paint.

Inga kommentarer: