tisdag 26 maj 2015

Tekniktisdag med stänk

Idag tänkte jag visa nått som kanske mer är ett tips än någon avancerad teknik men det är väl inte så dumt med lite tips då och då heller.

För ett par år sedan blev det väldigt modernt att ha som stora stänk, splatter på sina alster och det kom specialflaskor, masker m.m. att använda för att få till snygga stänk. Jag har inget av de där men när jag skulle scrappa en lo med lite tuffare stil så ville jag ha lite stänk utan att färga in halva vardagsrummet samtidigt.

Efter lite funderande kom jag på att ett sugrör blir ju perfekt! Av med korken på en mist, doppa ner sugröret så det står ungefär 1,5cm mist upp i sugröret, täpp för sugrörets andra hål med ett finger och ta sedan upp det.


Jag hittade ett perfekt format sugrör för ändamålet. När man lyfter upp det så har man alltså 1,5cm mist längst ner, håll sedan sugröret en bra bit ovanför pappret (30-40cm) och släpp sen fingret. Jag tog ett klasspapper först och övade mig på så jag hittade en perfekt höjd annars stänker det inte så mycket utan mer bara droppar ner. 

 Här kan man se hur det stänkt, det var lätt att sikta och så stänkte det väldigt lagom mycket enligt mig.


De blå prickarna har jag stänkt dit genom att skruva korken av en mist och sen slå med pekfingret på korken medan jag håller den ovanför pappret:

Men det allra bästa tipset är att öva på dessa tekniker på lite kladdpapper så man får in rätta knixet, det är ju så himla tråkigt att stänka på en påbörjad layout och bli missnöjd med resultatet. 

Men nu vill ni nog se layouten jag gjorde med det nerstänkta pappret så här kommer den. 



2 kommentarer:

Anna Uhras sa...

SMART!!! Tack för bra tips :) Kram Anna :)

linaliten sa...

Vilken snygg layout och smarta tips Hanna! :)