onsdag 2 september 2015

PLP - Pocket Letter Pals.

Gillar du, precis som jag, att skicka/få snigelpost? Då är det här det nya, jätteroliga sättet att skicka brev på. Det kallas för Pocket Letter, och vännerna man skickar till kallas för Pocket Letter Pals.
Vi har en grupp på Facebook där vi skickar till varandra och det här kommer mer och mer runt om i hela världen. Ni är hjärtligt välkomna dit! Att kombinera scrapbooking och brevväxling är galet beroendeframkallande. :)

Jag tänkte visa, väldigt enkelt hur man kan göra ett Pocket Letter och det finns mängder med tutorials på youtube. Jag har även fixat en hashtag på Instagram där vi svenska PLP-are kan samla våra alster för att inspirera: #pocketletterpalssweden

Det du behöver först är plastfickor, sådana man har till samlarkort. Storleken är a4 och innehåller 9 fickor. Det är dessa fickor man fyller med godsaker. :)

Nästa steg är att dekorera fickorna med något typ av papper. Jag visste att tjejen jag skulle skicka till gillar rosa. så pappersblocket Amelia från Studio Calico passade perfekt. Man kan även stämpla/måla sina egna papper, använda sig av PL-kort, mm. Du väljer! :)
Jag skär mina papper i bitar som är 6,5x9 cm (eller 13x9 cm om jag viker dom dubbelt). Det tycker jag passar bra. Och gärna så att det blir mönstrat papper på både fram-och-baksida i plastfickan.

Här har jag rundat hörnen på alla mina pappersbitar:


När papperna är i är det dags att dekorera och fylla fickorna med godsaker. Och det finns liksom inget "rätt eller fel", man dekorerar precis som man vill efter tycke och smak. Eftersom vi har denna gruppen på Facebook har vi skrivit lite kort om oss själva, tex vad man gillar att pyssla med och favoritfärger. Jag tex håller på med scrapbooking, filofaxing och plp, favoritfärgen är turkos och då har mina brevvänner lite koll på vad de kan skicka till mig. :) Enda kravet är att minst en ficka ska innehålla ett brev. Brevet är ju lite syftet med hela grejen, resten är ju bonus. ;)

Jag har skrivit upp lite tips på vad man kan dekorera sina fickor med:


Såhär blev mitt pocket letter, framsida:


Fickorna innehåller bland annat gem, sticky notes, listor, klistermärken, blingbling, brads, brev, parfymprov, tepåse, washitejp, ett egengjort gem (Primablomma + limpistol + gem).

Baksida:


 Sedan viker man ihop sitt pocket letter och kanske dekorerar paketet lite fint:


Sedan är det dags att skickas!


Visst blir ni väl lite sugna på att prova? Lotta har massor med roliga saker i butiken som passar utmärkt att dekorera sina Pocket Letters med och ni är varmt välkomna in i gruppen på Facebook. :)


2 kommentarer:

Anna sa...

Ansökte till pocket Letter pals Sverige. Eller rekommenderar du någon annan grupp? :)

DeadUntilDark sa...

Det är den gruppen jag menar, välkommen! :)