måndag 20 januari 2014

Zentangle

Det finns en anledning till att jag gillar att stämpla, det blir liksom bra varenda gång. Att skriva på mina LOs eller att doodla är inte min grej, jag blir alltid missnöjd. Men så gav jag mig katten på att jag skulle göra ett doodlat alster till bloggen så jag funderade på vad jag gillade att andra doodlade. Zentangle är en typ av doodling som är väldigt populär och det blir helt fantastiska resultat. Vissa använder det som en typ av meditation för det är väldigt avslappnande att sitta och rita mönster. För MASSOR av inspiration så kan man söka på Pinterest.com efter zentangle, en del är galet duktiga på detta! Jag tog inspirationen och gjorde ett kort.


Så här gjorde jag. Eftersom jag visste att jag ville färglägga med distresser använde jag ett ark vattenfärgspapper. Jag letade på pinterest efter mönster jag gillade, inspirerades av dem och gjorde en rad i taget. Jag ritade stödlinjer för första raden med blyerts så att det skulle bli rakt, men sen körde jag på frihand. Först ritade jag mönster med blyerts och så fyllde jag i med svart penna. Ett tips här om du tänkt färglägga motivet, även om det står vattenfast på din penna så TESTA först. Min var inte vattenfast visade det sig när jag började färglägga. Det gjorde inte så mycket, motivet blev lite gråare i tonen än jag tänkt bara. När jag ritat med pennan färglade jag som sagt var med distresser, men när man letar på nätet är de flesta svartvita eller så används bara olika färg på pennorna som ritat själva mönstret. Det är ju bara fantasin som sätter gränser. Jag tyckte mönstret blev fint så jag stämplade bara en liten text och embossade den i guld och lät kortet vara utan dekorationer.

Till och med jag som är ett riktigt neat-freak när det kommer till kort tyckte att detta var superkul. Så testa zentangle om du vill prova på något roligt och avslappnande! Lycka till!

Material:
Vattenfärgspapper
Blyertspenna
Svarta (vattenfasta) pennor (0.03 och 0.01 tjocka)
Stämpel (privat men det finns många fina textstämplar i shopen)