söndag 6 oktober 2013

Embossa på vellum

Söndagarna här i bloggen är nu i oktober vigda åt det roligaste som finns, stämpling. Så vill ni få tips och inspiration när det kommer till stämpling så kika in på söndagarna.

Jag tycker att vellum är väldigt fint, jag använder det ibland för att stämpla mina hälsningar till korten på. Jag använder embossingdyna och embossigpulver och så värmer jag väldigt försiktigt. Vellum är rätt ömtåligt och bränns lätt. Håll embossingfönen på avstånd och rör den hela tiden så går det bra.

Här är ett kort där jag embossat en hälsning i två färger. Jag embossade det svarta först och sedan stämplade och embossade jag det vita efteråt.

IMG_8505

Jag har fäst motivet med 3d-kuddar bakom det svarta, annars syns det genom vellumet. Man kan annars häfta fast sitt motiv eller så kan man vika det över kanten om det passar, det gör jag med banners som jag stämplat hälsningar på. Ett annat tips är att sätta en pärla eller enamel dot och limma under den, fästa med brads eller ta små duttar med genomskinligt lim som glossy accents.

Bakgrunden på mitt kort är gjord med en mask från Prima som jag använt med modeling paste och sedan har jag låtit de olika produkterna i detta paket rinna ned för att färga in bakgrunden som glimmar riktigt fint. Stämpeln är min privata. Hoppas ni fått lite stämpelinspiration och tips. Kom tillbaka nästa vecka för mer stämpling!

Inga kommentarer: