tisdag 24 september 2013

Tekniktisdag: Färglägga med distressrefiller (mååånga bilder)

Hej på er!

Idag kör vi vidare med något som vi kallar för Tekniktisdag. Det är en återkommande punkt i vår planering som inträffar i slutet av varje månad och idag är det min tur att visa er "någon teknik/tips eller liknande" och eftersom det bästa jag vet när det gäller pysslande är färgläggningen av motiv så är det vad jag kommer att visa idag. Jag använder ett flertal olika färgläggningssätt när jag målar mina motiv men numera är det oftast mina Copics jag använder. Idag däremot så har jag gått tillbaka till mina kära distressrefiller - min första kärlek när det gäller färgläggning... :-D

Jag tänkte visa er hur jag färglägger ett av Bildmålarnas julmotiv som kom förra året (vet inte om just detta finns i shoppen men maila Lotta och fråga). Detta är vad du behöver - ett ark akvarellpapper (fin gräng och kolla gärna nog att pappret verkligen är slätt annars får dina motiv gropar och det blir inte bra), en liten kopp vatten, en tunn pensel (jag använder nr 1 och ibland nr 00 för fina detaljer), ett motiv och en vattenfast stämpeldyna och så klart distresser i de färger du vill använda.


Jag börjar med att ta lite färg på penseln och dutta runt kanterna av motivet - till hudfärg använder jag Tattered Rose. 


Jag doppar sedan penseln i vattenkoppen och tar bort all färg som är kvar. Jag drar bort överskottsvatten från penseln på en handduk eller papperstuss och använder alltså bara lite, lite vatten när jag ska jobba ut färgen. Beroende på tjockleken på pappret måste man arbeta olika snabbt. Ju tjockare papper desto mer vatten binder pappret och därmed kan man arbeta färgen längre med tjockare papper då färgen inte hinner torka fast lika fort. Jag jobbar med cirklande rörelser utifrån och in mot mitten av ansiktet. 

För att skapa lite skuggor i ansiktet så lägger jag på färgduttar där jag vill ha lite skugga i färgen Tea Dye och denna färg jobbar jag inte in lika långt i ansiktet eftersom jag bara vill ha skuggan i ytterlinjerna. Små rosor på kinderna kan man göra med flera olika rosa färger, undvik dock Victorian Velvet då den tonar mer på lila när den blir tunt utstruken.


Nu är det dags för klänningen och till den använder jag Brick Red. Många är "rädda" för att måla med röda färger - jag älskar det! På julmotiv finns ingen bättre färg än en mustigt röd färg. Återigen har jag duttat småprickar av färgen där jag vill ha den som mörkast. Jag har även lagt två "veck" på klänningsärmen och ett på klänningen (förutom de som redan fanns).


Jag tvättar ur penseln och jobbar in färgen. När det blir större ytor, som här på klänningen, så kan jag ofta jobba in färgen en bit och sedan sköljer jag ur penseln igen och börjar på nytt i kanten mellan färgen och det vita - då får jag en större färgskiftning mellan det mörka längst ut i kanten och det som jag vill ha ljusast. Det blir tydligt om du tittar på bilden nedan och ser var jag har slutat och sedan tittar på bilden nedanför igen där klänningen är "klar"....


Dessa ljusare fält får man oftast bara om man börjar med ren pensel efter att ha jobbat lite med färgen. På bilden nedan har jag också lagt i lite av den bruna färgen Vintage Photo och jobbat ut så den tonar in i den röda färgen. Jag jobbar nästan uteslutande med dubbla distressfärger för att skapa ett djup i motivet och då menar jag att jag använder en ljusare färg och en mörkare färg som skugga. 


Då var det dags för hästen - och ja, jag missade huvudet till en början... :-) Även här började jag med att dutta ut färgen Brushed Corduroy. Jag gjorde rent penseln och jobbade in färgen en bit, gjorde ren penseln igen och fortsatte. Du ser att jag börjar en bit på bakdelen av hästen på bilden nedan. 


Här är hästen nästan färdig. Jag har lagt skuggor med färgen Walnut och jobbat in den i den andra färgen.  


Dags för håret - samma sak här. Några duttar och så jobba ut färgen i omgångar. Här är även hästens huvud och man färglagda (manen är i fägen Antique Linnen och Frayed Burlap)


Här har jag lagt i några skuggor i håret med en mörkare färg samt färglagt stjärnorna med Wild Honey. 


Så här blev det färdiga motivet - till skuggan runt motivet har jag använt färgen Weathered Wood. Tyckte den passade till ett julmotiv - till sommarmotiv använder jag oftast Broken China eller Tumbled Glass.  


Hoppas du fick några användbara tips! 



2 kommentarer:

Lotta sa...

Öva öva öva det är vad jag måste göra för att närma dig dina kunskaper - tack för värdefulla tips!! //Lotta

Rozzan sa...

Jättefint målat! Blev verkligen djup i motivet!