tisdag 3 september 2013

TeknikTisdag - Doodling

DOODLING

Nu startar vi upp våra TeknikTisdagar då vi i bloggen visar upp olika tekniker och lite andra tips och trix för att du så enkelt som möjligt ska kunna testa på nya saker. Hoppas du kommer att tycka att det är roligt och givande samt inspirerande såklart!

Skicka in ditt bidrag i den teknik som visas så har du också chansen att vinna ett hemligt pris! Vi lottar fram vinnaren efter två veckor så du har lite tid på dig.

Först ut är jag, Lotta, och jag har gjort något som jag aldrig har gjort förut. Jag har doodlat....

Ni får ha lite överseende med att mina bilder, som kommer från min mobil, inte är de bästa men jag tror ni ser vad jag vill få fram. 

Det kan börja med att man har tråkigt och helt utan plan börjar klottra i ett hörn. Efter en stund ser man att det börjar arta sig och då gäller det att fortsätta över en större yta utan att släppa mönster och stil. Det är nog det "rätta" sättet att doodla med penna och vitt papper. På IKEA hittar du tom doodlade mönster på kuddar...

Ta tid på dig och ha inte för bråttom.  Att doodla är konst tom IKEA gör det...


Jag ville ha färg på mitt papper så jag började med att färga in pappret med distress ink i olika rosa nyanser. Sen tog jag min minimist och sprayade vatten på. Fick då lite vattenfärgutseende som jag gillar. För att få det att torka snabbare använde jag min lilla fön och en rulle hushållspapper. Hushållspappret rullar jag över det infärgade...

Chevronmönstret är gjort med en giant roller doodle.



Sen började jag klottra. Jag började med att använda en mask/stencil med droppar som jag helt enkelt fyllde i med penna. OBS missa inte att kolla att bläcket i din penna är vattenfast. I dropparna ritade jag vita streck för att skapa effekt och även små blå duttar av distress ink, salty ocean. Dropparna gjorde jag enkelt genom att ha en blöt pensel, doppa den i salty ocean och låta det droppa av på pappret...


Dags att börja kladda, rita streck, fyll i, gör cirklar, krumelurer ja precis vad du vill!
Stjärnorna är gjorda med basic stencil och målad med lite inka gold.

  
Blomman kom till för ett mindre misstag som behövde gömmas :)
Boken jag använder är mixed media journaling book som är fylld med plats att doodla på. Ett litet tips är att sätta detta i händerna på barn som säkert gillar att klottra.



Som avslutning så blev det en liten favvostämpel från 7gypsies. 

Vill du vinna ett pris med doodling som tema, bifoga länk till ditt alster där du använt dig av doodling! Ha så kul!!

Om ca en månad är vi tillbaka med en ny TeknikTisdag.

//Lotta
 



Inga kommentarer: