onsdag 3 december 2014

Julkort x2

Hejsan

Idag är det min tur att visa två julkort gjorde i två olika stilar, modern vs vintage.

Jag valde att skapa två kort i samma färgställning men med olika utförande. Jag utgick ifrån vit, beige, röd och grön.

Jag fick sitta och fundera en stund över vad modernt står för. Jag kom fram till att för mig är modernt något som är enkelt och avskalat. Enkla geometriska mönster eller former. Utifrån dessa tankar blev mitt moderna julkort så här:


Jag har använt ett vitt cardstock som bas. Sedan skar jag till ett papper som egentligen inte är ett julpapper alls men som jag tyckte var fint och "modernt"  i färg och mönster. Papperet kommer ur ett block från Heidi Swapp och heter Hello Today.  Skar till en remsa som jag gjorde som en vimpel (det har ju varit mycket populärt det här året) och en textcirkel ur ett jättefint julpapper från Teresa Collins serie Candy Cane Lane. Längst ned satte jag tre röda brads.


Nu kom turen till vintage. Då gick mina tankar istället till rivna kanter, slitet, blommor, mönster och gammeldags tomtebilder.



Jag har använt ett vitt cardstock som bas här också. Sedan har jag använt två fina julpapper från FabScraps  som heter Christmas Elves och Cut Out Christmas Tags.


Tomtebilden är från ett kit med jättefina sidor i olika storlek från BoBunny. Dessa kan användas delvis i PL album eller i ett eget minialbum. Jag kommer visa ett sådant minialbum lite senare när årets julbilder är tagna. Jag använde lite ostduk som jag stack in under det understa papperet. Satte fast lite blommor och utstansade kvistar. På det första lagret av papper använde jag också vitt embossing enamel pulver. Anände tre små trähjärtan. Visst är de söta?


Jag använde också en kantstans och stansade ut en kant. Denna rev jag sedan sönder och stack in lite här och där under tomtebilden.


Hoppas nu ni har fått lite inspiration till olika typer av julkort. Fler kommer under veckan!!!

Inspiratör Nick

Ps. Glöm inte lucköppning ikväll!

1 kommentar:

cissi sa...

Jättesnygga kort!