fredag 18 april 2014

Fondue

Hemma hos oss har vi som traditon att äta fondue tillsammans när det är påsk. Var den traditionen kommer ifrån vet jag inte. Får ta och fråga mamma imorgon när vi ska fondue i år! Från början kommer dock fondue från Schweiz. För länge sedan hade man inte så gott om mat, kanske hade man tillgång till bröd och ost. Brödet kunde bli ganska torrt och någon kom på att man kunde smälta ner osten och doppa brödet i. Man använde sin egen gaffel vilket man gör än i dag. Hemma hos oss lagar vi dock fondue med kött och doppar det då inte i vare sig ost eller chocklad utan olja.


Har använt underbart papper från Fancy Pants som heter Memories Captured Panorama. Har använt baksidan eftersom jag är otroligt svag för både turkos och trämönster. Bakom kortet har jag använt två journal kort från Kaiser Craft Snapshot. Dessa kort är rundade i hörnen så därför rundade jag hörnen på mitt fotografi också. Det ena kortet klippte jag i tre delar för att det skulle kunna sticka fram på flera ställen.


Jag har stänkt på papperet med svart mist innan jag satte fast journaling kort och fotografier. Har också använt små bitar av en fin svartvit washi tejp från Chalk Studio.


Har använt en svart penna med tunn spets för att skriva lite text. Har också använt dessa underbara runda bokstäver från Chalk Studio. Om du gillar enamel dots så kan jag lova att du gillar dessa! Eftersom jag både hade lite runda stänk från misten samt runda bokstäver i titeln bestämde jag mig för att leka vidare med denna form. Använde min Silent setter (för att sätta i eylets) för att göra lite olika hål i fotografiet.

Jag tycker det är kul med olika traditioner kring mat. Ikväll ser min son fram emot att få måla ägg innan dessa äts. Får nog ta och försöka scrappa en sida om det med.... Vilka tradioner har du?

Glad Påsk
Inspiratör Nick





Inga kommentarer: