söndag 24 januari 2016

Embossing på vellum

Hej där!
På facebook har jag sett en massa fina kort med en teknik som finns som YouTube-film: Stained Glass Vellum Technique.
Vellum är en sån där grej jag använder alldeles för sällan, den ger ju en sån härlig matt effekt. Ändring på det helt enkelt!
Så först ut är ett kort just med vellum tillsammans med pulverembossing:

Stämpeln jag använt har nyss tagit slut, men tekniken funkar med de flesta motiv. Du behöver vellum, brads, guldfärgat och vitt embossingpulver och nåt mönsterpapper du gillar. Lite 3D-kuddar har jag satt undet texten för att få höjd.

Vad du gör är att embossa samma motiv på ett vitt papper och på vellum. Genom att låta motiven ligga lite omlott lyser det guldembossade pappret igenom.
Mitt vita embossingpulver innehåller lite glitter och är kanske lite väl grovt i sin struktur för just det här motivet.
Grövre pulver blir finast om man väljer ett motiv med färre detaljer. Hade jag använt en enklare blomma hade det funkat finfint med grova pulver som t ex embossing enamel också.

Blommorna är färglagda med Copicspennor från baksidan. Jag fick använda rätt starka färger för att de skulle synas igenom från framsidan.

Visst är det en härlig text?!

Glada hälsningar,
Monica =)

2 kommentarer:

DeadUntilDark sa...

Wow, så vackert!!

Monica =) sa...

Tack Linda, glad jag blir!
Kram