tisdag 26 november 2013

Tekniktisdag - skapa en bakgrund

Idag tänkte jag visa er hur jag går tillväga när jag gör mina bakgrunder. Jag börjar nästan alltid med ett vitt cardstock och den bakgrundsstämpel jag vill ha som botten, i det här fallet blev det Prima Hello Pastel Clear stamp stämplat med DistressInk Broken China.


Därefter har jag stämplat Prima Washi tape Rubber stamp (tyvärr slut i butiken, men dot and wave finns kvar) med DistresInk Picked Raspberry. Vid det här laget har jag faktiskt redan lagt ihop mitt foto med några mönsterpapper för att veta på ett ungefär var jag vill ha stämplarna.


Nu plockar jag fram stencilen Mini Tile Texture och den underbara färgen Martha Stewart Pearl Fruit Punch och lägger på ett ganska tjockt lager med färg för att få lite struktur.


Sista touchen på bakgrunden blev fragments Teal från Encrusted Jewell kit teal fastlimmat med flytande lim på några ställen runt mitt foto. Det är viktigt att se till att de olika lagren torkar ordentligt innan du lägger på ett nytt, annars är risken stor att du kladdar runt med de olika färgerna. Det kan bli snyggt om du är ute efter den effekten, annars kan det bli väldigt förargligt.


Nu fäster jag mina mönstrade papper från My Minds Eye Cut and Paste Adorbs 6x6 och lite svart sytråd under fotot och ett av papperen.


Här har ni den färdiga layouten med titel, Studio Calico wood veneer AtlanticFancy Pants chipboard Beach BabeMy mind´s Eye red turquoise tape setPrima crystal sheet clear och journaling.


Jag hoppas att jag kunnat inspirera dig till att leka lite extra med bakgrunden, något jag tycker nästan är allra roligast i hela processen. :)



Inga kommentarer: