Den vita pennan är till för om man bestämmer sig för att göra små highlightprickar eller -streck. Inte nödvändigt, men kul som effekt.
Först börjar man helt enkelt med att titta på bilden. Varifrån vill jag att ljuset ska komma? Var vill jag att skuggorna ska vara? Detta behöver inte bli perfekt och man behöver inte sitta och räkna ut på millimetern hur man ska måla - jag gör oftast så att ljuset kommer från vänster = högersidan blir lite mörkare än vänstersidan, helt enkelt. :-) Och självklart så är klänningens veck mörka där klänningen buktar inåt och ljusa där den buktar utåt.
2. Jag börjar med 02:an, mellanfärgen, och markerar lite slarvigt var jag vill ha skuggor. Varför börjar jag med mellanfärgen? Självklart måste man inte göra så, men om jag börjar med den mörkaste pennan direkt och upptäcker att jag skuggar helt fel så är det svårare att korrigera i efterhand än med en ljusare penna.
4. Tillbaka med penna 02. Återigen gäller det att måla ett lager färg över hela den färglagda ytan, men nu fortsätter jag även ut en bit på den yta som tidigare var vit. Jag målar med tippen av pennan och använder mig av snabba, lätta, raka penseldrag som utgår från det mörka och rör sig mot de ljusare områdena. Vi vill att färgerna ska börja blanda sig, men samtidigt vill vi att det mörkaste ska fortsätta att vara ganska så mörkt. Därför tar vi det lite försiktigt och är lätta på handen så att den mörka färgen inte späds ut för mycket.
5. Nu är det dags för den ljusaste pennan, 00. Återigen börjar jag på ett område som redan är färglagt och fortsätter att måla därifrån ut mot det område som fortfarande är vitt. Lämna kvar lite vitt om du vill; detta kommer att bli de allra ljusaste punkterna på klänningen sedan.
Man behöver inte alltid starta pennrörelsen på det mörkaste stället, men när du ska börja med en ny färg så blir det finast om du väljer att utgå från ett område som redan är målat och jobba från det och utåt. Vi vill ju att färgerna ska blanda sig med varandra och gradvis gå från mörkt till ljust!
6. Nu är det dags att börja jobba ännu mer på snygga färgövergångar. I detta steg bygger jag återigen på med den mörkaste färgen (som tunnats ut en del och blivit lite mesig) och därefter med den näst mörkaste, precis på samma sätt som förut. Man kan nu hålla på och växla mellan de olika pennorna ett par gånger tills man blir nöjd. Fokusera särskilt på områdena där det syns tydligt att en ny färg börjar, det är de som ska blandas ihop fint.Man behöver inte alltid starta pennrörelsen på det mörkaste stället, men när du ska börja med en ny färg så blir det finast om du väljer att utgå från ett område som redan är målat och jobba från det och utåt. Vi vill ju att färgerna ska blanda sig med varandra och gradvis gå från mörkt till ljust!
Ingen av bilderna är perfekt och jag sitter här och retar mig på detaljer som jag ju hade kunnat korrigera innan jag fotade, men jag tror i alla fall att ni lite grand förstår tänket som jag har när jag färglägger?
Tack för titten!
/Anneth
3 kommentarer:
Imponerande helt klart! :)
Tack för en väldigt bra genomgång! Klart och tydligt!
Toppen bra och tydlig handledning! :-)
Kram
Cattie
Skicka en kommentar