tisdag 14 april 2015

Min skapandeprocess - Lo

Hej på er!

Idag tänkte jag väldigt kortfattat visa er hur min skapandeprocess ser ut. När jag skapar en Lo så börjar jag på olika sätt beroende på vad som inspirerar mig. Det kan vara att jag vill skapa med ett särskilt foto, att jag vill prova en speciell produkt eller att jag vill skapa utefter en utmaning.

När det gäller den Lo:en jag tänker visa er idag så började det faktiskt med en mask/stencil. Den hade legat framme på skrivbordet utan att ha blivit använd och jag kände för att skapa en bakgrund med den. Så utan något projekt i åtanke i form av foto, färger eller papper så skapade jag en bakgrund med gesso och distressdynor.

 
Jag använder det som heter texture paste när jag använder stenciler. Den har en tjock konsistens och håller formen.

När bakgrunden var klar valde jag ett passande fotografi till denna och beskar det. Jag valde även ut papper som matchade och bestämde hur jag ville att Lo:en skulle se ut.

 
Sedan kommer det steg som alltid tar längst tid för mig - dekoreringen. Det finns så mycket fint och jag plockar fram, sätter på, arrangerar om och tar bort. Slutligen brukar det inte finnas så mycket kvar på min Lo fast min plan ser annorlunda ut från början. Det som finns kvar är ofta, Die-Cuts eller stickers och kanske några handgjorda dekorationer. Jag brukar även vara där med pennan för att göra konturer, ofta snett och vint men det är väl en del av charmen ;)
 
Då är min Lo i stort sett klar. Det som saknas är en rubrik och ibland lite annan text. De sista smådekorationerna kommer också på plats. Det brukar vara enamel dots eller halvpärlor, den här gången blev det glass beads. Så här blev slutresultatet.
 
 

 
 

6 kommentarer:

Rebecca sa...

Väldigt fint och grymt kul att se hela processen! :)

Rebecca sa...

Väldigt fint och grymt kul att se hela processen! :)

Monica =) sa...

Kul att få följa hur du tänker när du skapar! Inspirerande =)
Kram!

Gittans Pysselsida sa...

Håller med föregående talare*ler*
bra att få se hur man ska tänka....nu ska jag försöka komma igång igen.
Ha det gott
// Inga

Susanne sa...

Tack! Vad ni är gulliga!

La Vikinga sa...

Gillar effekten av "pastan" och färgerna...

Intressant att se hur du avancerar en layout.