onsdag 8 augusti 2012

Tetrapack

För någon dag sedan visade jag bordsdekorationer i form av tetrapackTanja undrade hur man gör sådana förpackningar, så jag slängde ihop en liten beskrivning. :)
Först skär jag till ett mönstrat papper i önskad storlek. Till den här skar jag till i 15x20 cm, till de små var papperet 10x15 cm.
Efter det limmar jag ihop kortsidorna genom att hälla flytande lim längs ena kortstidan. Jag har använt dubbelhäftande tejp tidigare, men får det inte att hålla ihop så bra. Men flytande lim sitter det rejält!
Papperet har nu formen av en tub.
Sedan nyper jag ihop änden på ena sidan och limmar ihop. Det är viktigt att se till att den tidigare skarven inte hamnar mitt på utan lite på sidan.
Nu vrider jag förpackningen och limmar ihop änden åt motsatt håll. Klämman använder jag för att inte behöva sitta och hålla ihop själv under tiden det torkar.
Det är snyggt att göra något åt själva kanterna. Jag har sett att det finns de som syr sömmar, men jag använder stållinjalen och falsbenet för att biga tre "linjer" på varje sida. Det var svårt att ta kort, men förhoppningsvis syns det lite iaf.
Nu återstår bara att dekorera asken efter eget tycke och smak! :) Jag använde Cheery Lynn Italian Flourish, Prima petals Fairy Belle, rosa rosoroch vita halvpärlor.
Jag hoppas att beskrivningen var begriplig, annars är det bara att fråga! :)

Inga kommentarer: