onsdag 24 oktober 2012

Det bästa jag vet..

..är det kakor, scrapping, färg eller vad tror ni?? Nej, faktum är att det allra bästa jag vet är att träna med mina hundar!!De är enormt roligt och utvecklande och särskilt om man tränar för en bra instruktör. Förra helgen hade jag en jätterolig träningshelg med en instruktör från Belgien. Jag går fortfarande på små moln, så skoj var det :-) Nu är ju inte det här en hundträningsblogg ;-) så istället ska jag visa er hur man kan jobba med stenciler och bygga lager på lager:

Jag börjar med att spraya grön mist på vit cardstock, över en stencil med små hål. Jag sprayar inte jämnt över stencilen för då ser det prydligt ut och det gillar jag inte!

Under tiden den torkar gör jag rent min stencil och hänger den på tork. Trots att jag är en riktig kladdmaja så är jag noga med mina stenciler. Om man inte sköljer rent dem fastnar färgen och nästa gång sluter de inte tätt mot pappret och färg letar sig in under.

Nu planerar jag ett lager till med större prickar och för att det skall bli snyggt lägger jag först ett lager med gesso. Jag smetar ut det, ganska tjockt med en spatel.

Nu får det torka. Det här är INTE en snabbgjord layout! Man kan torka gesson med embossing fön men det tar ändå tid. Under tiden blandar jag Granit Stone färg, en färg med "grus" i som även har lite glimmer i sig. Jag blandar med turkos och lite vit acrylfärg. Jag vill att det skall matcha med min mina foton.

Nu lägger jag på granifärgen över en stencil som egentligen är ett ark som det suttit spelmarkörer i. Tryck ordentligt på stencilen så att den tjocka färgen inte letar sig in under hålen.

Så här blev det färdiga resultatet. Det här är en jätterolig färg att jobba med, blir väldigt snyggt med kontrasten och texturen.

Nu placerar jag mina foton där jag vill ha dem. Sedan markerar jag i hörnet under varje foto eftersom jag planerar ytterligare ett lager med en stencil.

Den här gången blir det tjockt med acrylfärg! Nu får det torka...suck...Acrylfärg går utmärkt att torka med embossingfönen men om det är ett tjockt lager med färg kan den bli lite bubblig.

Nu är layouten färdig. Jag dekorerade med chipboard och Journalingkort, tyckte inte det behövdes mer lager med t.ex papper. Snyggare effekt med bara lagren från stencilerna. Jag tycker det är läckert att blanda bokstäver och typsnitt så det ser lite lekfullt och vimsigt ut.





Material från butiken:

Nu är det bara för er att shoppa hem lite grus- och acrylfärg och sätta igång :-)
Ni kommer inte att bli besvikna!!

Embellish Life//Marja

1 kommentar:

En liten butik sa...

Mycket läcker, nu ska jag hem och prova. Har svårt att bli nöjd när jag använder stenciler - kanske förväntar mig ett perfekt resultat med skarpa kanter, men tycker det ojämna är snyggt hos andra - får tänka om... //Lotta